Koho zajímají Hollywoodské trháky, když můžeme mít televizní seriály? Ano, poslední dobou se s nimi trhá pytel a vznikají kusy kvalitní nejen scénářem, ale už také i výpravou, kostýmy a triky. Fantasy boom, který trvá (pro mě nepochopitelně) již přes deset let tak dal vzniknout mnoha seriálům - ale neomezoval bych to jen na fantasy, ale na fantastiku a komiks obecně. Nejsem nějaký seriálový znalec, ale jediný mega úspěšný nefantastický seriál je snad jen House, Dexter a Sherlock.
Něco málo o seriálech obecně
Je třeba si uvědomit jeden zásadní rozdíl - vznikají seriály americké a ty ostatní. Ty americké musí zabavit diváka od září/října do května, takže musí mít nějakých 22 dílů po 20i či 40i (nebo dokonce 50i) minutách. Je asi každému jasné, že čím více existuje dílů, tím je větší nebezpečí, že klesne kvalita. Proto jsou zapotřebí nejrůznější zvraty (nejlépe nějaké to úmrtí či z mrtvých vstání), které diváky šokují a bez kterých se obejdou jen ty nejkvalitnější seriály (zdravím Gilmorky).
Ty ostatní seriály pak jsou většinou britské (nebo taky americké) a jsou trošku umírněnější. Vezmu si pro příklad The Office - ta britská má dvě série po snad šesti dílech a jeden bonus o dvou hodinách. Ta americká má 9 sérií. A je samozřejmě úplně jiná.
Pak jsou tu mraky dalších seriálů, na které se ovšem dívají pouze obyvatelé zemí, ve kterých vznikly... nebo to prostě běží v tv.
Poznámka pod čarou... nebo spíš uprostřed článku - já tak nějak pořád předpokládám, že když se někdo dneska dívá na seriál, tak neutíká každý pondělí v osm domů podívat se na rok a půl starej díl, ale prostě si to stahuje. Protože když už kurva u toho ztrácíme čas, tak si ten čas vyberem, no ne? :)
No a pak jsou tady telenovely - většinou natáčené v jižní americe a vysílané po celém světě, protože je to prostě vata, která je potřeba. Tyhle telenovely nemají žádnou uměleckou hodnotu a ani se o to nesnaží - jen prostě jedou, dokud se na ně někdo dívá. U nás třeba takhle už roky jede Ulice a říkejte si co chcete, ale utáhnout takhle dlouho COKOLI, je těžké. Neustále se měnící tým scénáristů musí vymýšlet neustále zápletky, které ty babičky u tv zabaví - a to není tak snadné, jak to vypadá.
Fantasy telenovely
Tak jsme si to hezky rozdělili a teď se vrhnem na hlavní téma :) srovnání dvou seriálů, kterým já říkám fantasy telenovely. Oba ty seriály jsou známé u nás i jinde a oba mají své věrné publikum. Oba vychází z knižní předlohy a oba mají vysoké ambice. Jedná se o Upíří deníky a Hru o trůny.
Už to slyším:
"Wut? Co je to za debila? Jak může srovnávat brilantního skvělého bezchybného Martina a ten upíří blábol."
Jednoduše - do té doby, než vznikl seriál, o Martinovi nikdo nevěděl, stejně tak jako nikdo nevěděl o autorce Upířích deníků.
"To je blbost, já ho četl ještě dřív, než jsem se narodil!"
Ano, ty možná, ale jsi v menšině.
Tak, a když jsme si tohle vysvětlili, pojďme si říct, o čem tyto fantasy telenovely vlastně jsou.
Upíří deníky
16i letá Elena přijde o rodiče, kteří zemřou při autonehodě. Zůstal jí mladší bratr, tuna kamarádů a ex kluk. Potkává Stefana, zamiluje se do něj, zjistí, že je upír... pak je tam "zlý" Stefanův bratr Damon, který se snaží dělat bráchovi ze života peklo...
Hra o trůny
Teď se posaďte a udělejte si kafe. Ve Hře o trůny jde o to, že támhle někde za obří zdí winter is coming a zeď hlídaj chlápci, kterým velí Boromir. Jedna z hlídek vidí zombíky, ale nikdo jim to nevěří.
Někde na jihu mezitím zemře králův pobočník. Králova manželka něco řeší s bráchou, král vyráží na sever za Boromirem, jeho manželce se to nelíbí, jeho nejstarší dceři ano, jeho nejmladší dceři ne, jeho nejstarší syn čumí, prostřední syn šplhá po zdech, o nejmladším synovi do třetí série prakticky neuslyšíte a pak je tu Boromirův bastard Jon Snow a he knows nothing.
Královna a král mají syna, který má tunu sourozenců, o kterých snad nebudeme mít přehled nikdy. Královna má ještě jednoho bratra, trpaslíka, který šuká děvky.
Daleko za mořem je zase albínský hošan, který chce prodat svou ségru novému barbaru Conanovi.
A to je jen první díl.
Hlavní zápletky
Zatímco v Upířích denících je to jasná lovestory a uměle vytvořený milostný trojúhelník, tak v GoT se věci dají do pohybu až díky událostem na konci první série.
První série obou seriálů jsou super - ale pokud neznáte Píseň ledu a ohně, zaručuju vám, že se v postavách GoT nejdřív nevyznáte. Já sám jsem první sérii přišel na chuť až když jsem si pár úvodních dílů pustil znova a objevil jsem zápletky a nitky v pozadí. Kdežto Upíří deníky je typická teenage popcornovka s krasavci a krasavicemi v hlavních rolích. Čas Pomády je zpět a sedmnáctileté opět hrajou třicátníci.
Na druhé sérii se většinou pozná, jestli se kvalita drží nebo ne. A abych byl fér - první série GoT nastavila laťku neskutečně vysoko. Nemyslím tím (jen) rozpočet na výpravu a kostýmy, ale hlavně scénářem. Rozehrálo x dějových linek, které mohly někam spět, ale po skončení třetí série už víme, že některé tu prostě byly jen tak, aby se něco dělo - tím myslím například útok na malého Starka, kterému zabránila jeho hysterická matka - upřímně, KOHO zajímá KDO ho chtěl vlastně zabít - tedy věc, která se řešila půlku první série? A koho zajímá, kdo zabil králova pobočníka, když teď už se děje x dalších věcí? Nikoho.
Zatímco Upíří deníky si jedou dál ve svém
"oo Eleno, miluju tě"
"oo Stefane, já tebe taky ale zároveň mě přitahuje Damon",
tak GoT se nás snaží přilákat samoúčelným sexem a samoúčelným mučením... a jednou dokonce samoúčelným sexem a mučením v jednom (doporučuji počíst si debatu pod videem o tom, zda lze znásilnit muže). A jednou začas tam někoho kuchnou, aby se jako něco dělo - jenže smrt postavy je snaha autora šokovat - ano, s Nedem Starkem se to povedlo na výbornou, ale teď? I kdyby pozabíjeli VŠECHNY, tak to snad už nikoho nepřekvapí. Krvavá svatba překvapila max. tak svou brutalitou, ale jinak... kdepak, Sean Bean si pro sebe ukradl nejlepší moment z celé GoT, to už teď víme.
Upíří deníky také přicházejí o postavy. Hned v první sérii jich zemřelo tolik, že si to snad už nikdo nepamatuje. Ve druhé sérii umřela jedna zásadní a x dalších. Ale o smrtích to přece není, že ne? Je to o tom, kam spěje děj a jak.
Tak koho si Emanuela nakonec vezme?
V GoT se děj rozštípil na tolik dějových linek, že je nedokážu spočítat. Asi nejslabší je putování zmrzačeného kluka a klučíka z Lásky nebeské za doprovodu nejméně sympatických postav z celého seriálu. Hodně mě sere taky to mučení - asi pět scén s mučením, které děj nikam neposunou, to je moc i na mě. A proč mu musel vykuchat toho ptáka? Co to má za smysl? Šokovat? A co z toho?
Upíří deníky vyložily karty na stůl už v první sérii a my moc dobře víme, co můžeme čekat. GoT nám nejdřív nahrne krev do pyjů erotickými scénami a teď se v nás pokouší vyvolat zvracení. Co přijde příště?
Je zajímavé, že ačkoli jsem často slyšel názot, že knihy Píseň ledu a ohně jsou dlouhé, nudné, rozvleklé a já nevím jaké, drtivá většina diváctva o tom nechce ani slyšet. Přitom je to jasné už z podstaty - máte knihu o 1000 stranách... je asi jasné, že tam nějaká hluchá místa budou. Zejména, když je těch knih 5.
Seriál některé postavy samozřejmě vynechává, některé možná spoujuje, některé události nám neukazuje, některé do nás hustí dříve nebo později... ale v zásadě se hodně drží předloh.
Upíří deníky jsou od knih úplně odlišné. Ale jakože úplně. Ono by totiž nebylo moc co točit :) ačkoli 5 filmových Stmívání nám ukázalo opak. Všechno jde, když se chce.
Ale oba ty seriály jsou hlavně o vztazích mezi lidmi. Oba jsou plné dialogů a oba se snaží vyplnit určitý čas každého dílu. U Upířích deníků je to pochopitelné, ale u Hry o trůny, ve které dokonce teď rozdělili knihu na dvě série, mi to hlava nebera. Teda ano, "money" je odpověď na všechno, ale pokles kvality je viditielný.
Za to může už již zmíněné množství dějových linek. V GoT je jich moc. Na padesátiminutový díl přespříliš. Každá z linií má jen pár minut a děsně to kazí zážitek z koukání. Jeden by řekl, že když tam často někdo zemře, linky mizí, ale je to přesně naopak - je to jak s Hydrou - useknete jednu hlavu, naroste druhá.
Jak a kdy oba seriály skončí se můžeme jen domnívat - Upíří deníky se budou natáčet, dokud na ně budou náctky (a já) koukat. Hry o trůny to mají složitější. Ačkoli... co my víme? Existuje nějaká smlouva? A hlavně, seriál je točen podle sedmi knih, přičemž napsáno jich je pět. Co to je vlastně za blbej nápad točit seriál podle knih, které neexistují? Samozřejmě Martinovi fanoušci doufají, že jejich milovaný grafoman sedne a konečně dopíše ty další dva díly, ale jak si to asi podepíše na jejich kvalitě, když předešlé knihy psal kolik, 16 let? Očividně je to autor, který píše, když ho políbí múza a ne, když ho HBO fanboyové k tomu dokopou.
No, nechme se překvapit. Každopádně je mi to putna. Ať si Esmeralda vezme Alejandra nebo Juliana, je mi to šumák. Upíři mě bavěj, GoT jen místy, ale kvalita obou seriálů může jít do kopru klidně už s další sérií.
RE: Fantasy telenovely - která je lepší | cukýna | 08. 08. 2013 - 13:23 |
![]() |
walome | 08. 08. 2013 - 13:55 |