Vypněte prosím blokování reklamy (reklamu už neblokuji), děkujeme.
Video návod zde: https://www.youtube.com/watch?v=GJScSjPyMb4
Tak se pojďme podívat na Walomeho výběr her roku 2012. Poprvé v životě jsem se během minulého roku dostal k poměrně velkému množství (na mě) novinek, a proto bych teď rád pár kusů ne/doporučil všem ostatním.
Začněme peckou s velkým P, a to je Mass Effect 3 - první díl jsem hrál asi dva roky po vydání a říkal jsem si "okej, jde to" - pak jsem si koupil dvojku a přes rok na ni nesáhl, než přišla trojka a velký hype kolem ní. Tak jsem se pustil do dvojky a po jejím dohrání mi nezbylo nic jiného, než utíkat do krámu pro třetí díl.
Ačkoli scífko rád nemám a soap space opery už vůbec ne, Mass Effect mě zaujal tím, kvůli čemu je tak známý - možností volby. Dost hráčů si stěžuje, že ať už jste zvolili cokoli, došli jste ke třem stejným koncům, ale málokdo pochopil, že skutečný konec se odehrál těsně před velkým finále - v dialozích s NPC - tam bylo krásně vidět, jak si hra pamatuje každý váš prd a postavy na to také reagují.
Okej, linie s královnou rachnai, nebo-jak-se-jmenovali, mě trochu zklamala, ale čert to vem. Za svoje peníze jsem dostal skvělou porci zábavy, a i když to prakticky byla lineární TPS, rok 2012 začal dost slušně.
I am alive byla původně ohlášena jako multiplatformní hra s herním konceptem, který mě zaujal - survival akční adventura s důrazem na tichou akci bez přímé konfrontace s nepřáteli. O hře se moc nemluvilo a nakonec vyšla poměrně nepovšimnuta pouze na konzole. Řekl jsem si okej, škoda, co se dá dělat. Jenomže kšefty moc nešly, a tak Ubisoft udělal port na pc, přičemž jediný prvek optimalizace zůstal u možnosti spuštění na windows - jinými slovy, na klávesnici se to hraje dost blbě a optimalizovaný je jen xbox gamepad.
To ale vůbec nevadí, protože hra je skvělá. Navíc hned po vydání byla v prodeji za sympatických 15 ojro. Recenze zde.
Kdo hrál Maxe Payne jedničku a dvojku, muselo ho polít horko, když se objevily první zprávy o trojce - holohlavý Max někde ve slunečné Jižní Americe? Fakt? První trailer byl navíc odporný, graficky nepovedený a náplní připomínal typickou pitomou misi v sérii GTA. Jenomže pak se objevil gameplay trailer a já si řekl - okej, herně to vypadá skvěle. Počkal jsem si, hra ani ne za půl roku spadla na 400,- (Maxe jsem chtěl v krabici), a už to jelo: víkend s Maxem mohl začít.
Příběh, atmosféra, akční složka a celkový gameplay, to vše se povedlo na jedničku. Max se sice možná až moc lituje, ale jinak je to jízda od začátku do konce, a to i přesto, že je to jedna cutscéna vedle druhé (naštěstí fungujou jako loadingy, tak aspoň člověk nečučí na load screen) - navíc cutscény do Maxe prostě patřej. Skvělým prvkem jsou bullet time eventy, kde se hra automaticky zpomalí a vy máte prostor pro nekonečnou palbu.
Nepřátel je v lokacích možná přece jen trochu moc a občas to kluci a holky z Rockstaru Vancouver (není Rockstar jako Rockstar) přehnali s obtížností, ale tak to u Maxe bylo vždycky. No, bál jsem se, ale nakonec to byla skvělá hra.
Pro mě osobně nejlepší hra za posledních 12 let. Mix RPG a akce z prvního pohledu, žánr, kterému nastavil laťku dokonalý Deus Ex a až do loňského roku neměl obstojného konkurenta. Mé nadšení jsem vyplemcal v krátké recenzi na/.... Jedna ze čtyř her, kterým jsem dal 100%
Po hře roku a desetiletí přichází zklamání roku 2012 - nejhorší na novém Hitmanovi je fakt, že se v jádru jedná o skvělou hru. Dobrý příběh, slušná akce, některé herní mechanismy jsou fajn..., ale ten gameplay! To je votřes. Říkáte si "nojo, fanda stealth akce, nelíbí se mu nový pojetí" - já jsem člověk, kterýmu se Splinter Cell: Conviction líbil nejvíc ze série! Mně se Hitman: Absolution měl líbit! Ale bohužel.
Co mi nejvíc vadilo, byly mise typu "dojdi tam a tam" - to už jsme si odbyli ve dvojce a ani v Contracts a Blood money jsme k tomu nebyli nuceni - a teď zase, tyhle nudný vyplňovačky - proč? Proč neudělali jednu velkou misi a místo dvaceti jich není deset? Anebo, když už teda chtěli lineární koridorovku, proč víc nezapracovali na gameplayi? Pocit ze střelby ujde, dokud si neuvědomíte, jak je AI stupidní (vojáci jsou schopní stát zády k vám a střílet do prázdna i přesto, že ještě před vteřinou do vás pálili). Trailery navíc slibovaly spoustu možností jak NPC zlikvidovat z blízka, ale to je jen kec - zůstal tradiční výběr (struna, plácnutí něčím po hlavě) + quick time event, což jsou dvě animačky opakující se pořád dokola.
Příběhový šok, který utrpíte v prologu, si ponesete celou hru a celou hru doufáte, že se vám to zdálo... No, já se k dohrání musel hodně nutit, dokonce jsem i snížil obtížnost, abych to měl rychle za sebou. Strašný.
A celé toto povídání zakončíme překvapením roku. Jedná se o Far Cry 3 s nejlepším loňským/..., na který jsem narazil. Nečekal jsem moc - ani jsem nedoufal, že by se hratelností trojka přiblížila dvojce... ale je tomu tak, pánové a dámy. Far Cry 3 je nejlepší FPS, jakou jsem měl to štěstí za posledních x let hrát, a to hlavně díky tomu, že to vlastně není FPS:) Je to sandbox a u sandboxu záleží jen na jediné věci: jak vás chytne gameplay - protože přesto vlak nejede - hra může mít skvělou grafiku, prostředí, příběh, ale jakmile vám nesedne avatar, jeho pohyby a styl akce, je to v pytli. Proto je pro mě navždy zabitá série AC , ta mě prostě ukrutně nudí.
No a gameplay mě okouzlil u FC2, a to i přesto, že příběhově ta hra stojí za pendrek - jenže ta akce! Ta Afrika! ... A úplně stejně dobře se hraje Far Cry 3 a plus k tomu máte strhující děj (na FPS), uvěřitelné dialogy (v rámci možností), epický fighty, a když dojde na žoldáky, tak i tuhou akci. To vše zabaleno do pěkné grafiky (až můj tři roky starý počítač funí z posledního) a podkresleno skvělou hudbou.
Jen plechovou boudu nerozjedete autem ani nesejmete raketometem, ale na to už jsme si, bohužel, zvykli.
Tak jsem měl v roce 2012 docela slušné štěstí na hry. Možná si už zvykám, ale možná si taky autoři her uvědomili, že nestačí hráče do zblbnutí bombarovat stokrát viděným a stokrát ohraným. Od autohealu se pomalu ustupuje (ze zde zmíněných her ho mají jen Hitman a ME), na obtížnosti se přidavá a sem tam vykoukne i nějaká novinka - například ve FC3 můžete spadnout na záda, v I am alive vám při šplhání dochází síla a tak dále).
Jak tak koukám na rok 2013, ten bude asi výrazně slabší, ale tak nemůže být každý rok posvícení. Aspoň člověk ušetří :)